Kommunikáció a munkahelyen; Vezetők egymás között
- András Németh (Némo)

- febr. 21.
- 2 perc olvasás
- „Hát itt valami csodát kellene tenni!” – mondta az egyik ügyfelem, mikor megkeresett a problémájával.
- „Ilyesmit nem ígérhetek, de azért nézzünk rá, hátha anélkül is menni fog!” – válaszoltam neki.
Belülről sokszor lehetetlennek tűnik a helyzet javítása, pedig kívülről nézve nem is olyan bonyolult.
A cég sikerességének meghatározó eleme a vezető munkatársak valódi együttműködése. Tudja mindenki, mégis ritka, mikor ez maradéktalanul megvalósul. Sok energiát emészt fel az egymás közti konfliktusok kezelése, holott a keletkező feszültségek jó része megelőzhető lenne.
A csapda
A konfrontáció nem negatív elem a közös munka során. Az érvek és ellenérvek kimondása, azok ütköztetése, vagy a prioritások tisztázása nagyon hasznos egy döntési folyamatban. Érdemes körbejárni egy témát, megvizsgálni több oldalról, mielőtt tovább lépünk.
A csapda ott nyílik ki, mikor annyira beleszeretünk a saját ötletünkbe, meggyőződésünkbe, hogy meg sem halljuk a másikat. Miközben ő beszél, mi már nem figyelünk igazán, csak arra várunk, hogy levegőt vegyen. Ez már nem együttműködés, inkább csak arról szól, hogy kinek van igaza!
Fél-re értés, félszavakból
Rendszeres és nyílt kommunikáció: Gyakran látom, hogy nem így beszélnek egymással a vezetők. Van, ahol úgy látják, hogy már fél szavakból is értik egymást. Sokszor aztán fél szavakból, bizony csak fél-re értések születnek. Egy-egy visszakérdezés sok időt és pénzt spórolhat meg a cégnek.
Szeretett tanárom mondta nekem: „Néha ki kell mondani a nyilvánvalót is! Mi baj lehet?”
Nem beszélés
Rosszabb mikor azért nem beszélnek, mert „minek mondjam, úgysem”. Itt már feladták az együttműködést, megpróbálják elviselni egymást a hátralévő években. Hát szerintem egy ilyen helyzet nagyon nem oké. Ezek e helyzetek maguktól nem szoktak megjavulni. Érdemes feltárni a helyzet okait, megoldási lehetőségeit, mielőtt még nagyobb lesz a baj!
Négy igen a célokra
Mikor a céges vágyak, törekvések valóban közösek, akkor sokkal könnyebb megtalálni a hangot. Ahhoz, hogy egy cél valóban közössé váljon, érdemes lépésenként végig menni a következő négy kérdésen!
A cél minden érintett számára:
ismert?
tisztázott?
elfogadott?
támogatott?
Mikor megvan a négy igen, akkor érdemes továbbmenni.
A valódi együttműködés
Ha valóban hatékony vezetői együttműködésre törekszünk, akkor előzzük meg a kártékony konfrontációkat, figyeljünk oda, hogy minél előbb észleljük a születőben lévő feszültségeket vagy távolodásokat! Az objektív észlelés mellett az intuíciók szerepe is fontos – az érzelmi intelligencia nagy segítség.
Ha befelé is figyelünk és észrevesszük a bennünk lévő érzéseket, esetleg feszültséget, még időben reagálhatunk, változtathatunk. Jelezhetünk környezetünknek, kérdezhetünk, újra értelmezhetünk, javasolhatunk, és még sok minden mást is tehetünk.
Fontos, hogy tegyünk! Legyünk formálói és nem áldozatai a munkahelyi kapcsolatainknak!
A bevezetőben említett cégnél sem kellett csoda, csak a fentiek következetes áttekintése és a rosszul működő területek fejlesztése. Náluk sok volt a rögzült meggyőződés, és emiatt az egymásra nem figyelés. A célok tisztázása, közössé tétele is sokat segített. Ha a fenti problémák bármelyikét tapasztalja vállalkozásánál, keressen meg – hátha közösen csodát tudunk tenni!





Hozzászólások